VERDEELD IN GROEPEN
Kinderen leren veel van elkaar als ze daar de kans toe krijgen. Verschillende leeftijden samen in een groep biedt hiervoor een rijke kans voor groot en klein.
Wanneer merken we een kloof en wanneer maken kinderen een sprong?
Welke leeftijden sluiten goed bij elkaar aan?
Hoe zetten we kinderen bij elkaar zodat ze zich goed voelen en leren alle kansen krijgt?
De verdeling van de klasgroepen ziet er net iets anders dan in de meeste scholen.
groep 1: instappers, kinderen van eerste en tweede kleuterklas
groep 2: kinderen van de derde kleuterklas en het eerste leerjaar.
Kinderen van een eerste leerjaar krijgen nog veel kansen om spelend te leren. Derde kleuterklassers zijn soms eerder toe aan een volgende stap: bezig zijn met ontluikende geletterdheid, dieper ingaan op rekenen, onderzoeken naar een hoger niveau tillen.
groep 3: leerlingen van tweede tot het zesde leerjaar. In deze groep zijn er twee nesten. Al de kringmomenten verlopen in een nest in een classe unique, samen met hun leerkracht, zo heeft iedereen iedereen de mogelijkheid om zijn verhaal te vertellen.
Er zijn altijd drie leerkrachten voor deze groep. Daardoor hebben we de mogelijkheid om instructies te geven in een kleine groep. We kunnen werken op en net boven het niveau van de kinderen, terwijl de anderen begeleid worden tijdens een werktijd.
Er wordt veel groepsoverschrijdend "classe unique" gewerkt in ateliers. Kinderen van alle leeftijden de krijgen de kans om samen te werken. Zowel sterktes van kinderen, leerkrachten en ouders worden hierbij ingezet.
Copyright © Alle rechten voorbehouden